RO HU EN

S-a lansat Com’On Cluj-Napoca ’16

14-06-2016
S-a lansat Com’On Cluj-Napoca ’16

Com’On Cluj-Napoca ’16 s-a lansat astăzi, 13 iunie 2016 în cadrul unei conferințe de presă organizată în Sala de Sticla a Primăriei Municipiului Cluj-Napoca.

În 2016 se vor finanța cel puțin 60 de idei a unor grupuri informale de tineri. Bugetul total al întregului demers este de 445.000 lei, cu o finanțare locală de 400.000 lei, respectiv de 45.000 lei, co-finanțare asigurata de Fundația ERSTE și Banca Comerciala Româna. Din aceste fonduri, 325.000 lei se alocă costurilor directe legate de inițiative, acestea fiind completate de costurile legate de derularea întregului demers (promovare, facilitare, asistență, gestiune, monitorizare, raportare).

Ediția din acest an a fost lansată sub sloganul SHARE IT FORWARD și sub egida parteneriatului format de Fundația Comunitară Cluj, Primăria și Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca, Fundația ERSTE, Banca Comercială Româna, Asociația pentru Relații Comunitare și Grupul PONT. BCR se implică, de asemenea, în implementare printr-un proces de crowdfunding și match-making pentru alte 10 proiecte comunitare.

András Farkas, co-fondatorul Grupului PONT a deschis conferința de presă menționând ca îi pare bine că reprezentanții Primăriei Municipiul Cluj-Napoca au înțeles importanța acestui proiect si au decis să continue susținerea acestuia: „Anul acesta am încercat să consolidăm mecanismul care a fost creat anul trecut. Am clarificat multe aspecte în procesul de derulare. Spre exemplu, înțelegând dinamica anului trecut, ne-am dat seama că grupurile dezavantajate nu pornesc cu șanse egale în etapa de vot. De aceea, pentru ei am creat o categorie specială unde voturile vor fi contorizate separat. Astfel, garantăm ca din cele minim 60 de inițiative 5 vor proveni din partea unor grupuri dezavantajate de tineri. Totodată pentru alte 10 inițiative BCR asigură un fond de match-making prin rețeaua Bursei Binelui.”

La conferința a fost prezent domnul Andrei Popescu, secretarul de stat pentru tineret în cadrul Ministerului Tineretului și Sportului. El i-a felicitat pe inițiatori pentru că au reușit să creeze o colaborare viabilă între ONG-uri, municipalitate și mediul business, ceea ce este foarte rar: „Mă întorc la Cluj cu drag. Cred că municipiul Cluj-Napoca este acel oraș, acel exemplu de bună practică unde diferitele părți ale comunității colaborează la nivel practic cu scopul de a construi un oraș mai bun pentru toți”.

Simona Șerban, directorul executiv al Fundației Comunitare Cluj a vorbit despre ceea ce înseamnă acest proiect pentru comunitate: “Mă bucur să lansăm Com’On 2016 și să continuăm să construim pe experiența pilot din 2015! Și în acest an, Fundația Comunitară Cluj este entitatea care asigură cadrul legal pentru implementarea inițiativelor selectate în urma acestui proces participativ. Com’On este unul din proiectele care diferențiază Clujul pentru că încurajează și susține grupurile informale de tineri să-și exprime propria viziune de transformare a comunității sau a micro-comunităților din care fac parte; este un cadru prin care comunitatea poate să decidă destinația unei părți din resursele locale; aduce împreună parteneri cu roluri cheie pentru proiect; respective, se conectează cu demersurile de anvergură în derulare în oraș.”

Misiunea proiectului este de a întări rolul și sprijinul acordat tinerilor și a grupurilor informale formate de aceștia în participarea activă a acestora la schimbarea societății, printr-un proces de dezvoltare urbană sustenabilă, responsabilă și incluzivă, prin împărtășirea spațiului, culturii, puterii, muncii, bucuriei, viziunii și valorilor europene comune, abordând teme precum responsabilizarea și susținerea tinerilor, mobilitatea, informarea și dialogul structurat, în cadrul unui program de un an în Cluj-Napoca.

Ediția Com`ON Cluj-Napoca din 2015 a fost un proiect pilot. Proiectul a fost un test creat pentru comunitatea orașului Cluj-Napoca. Inițiatorii consideră că mobilizarea care s-a manifestat cu ocazia candidaturii pentru titlul de Capitală Europeană a Tineretului dovedește faptul că exista o și mai mare forță neexploatată în cadrul comunității clujene, forța grupurilor informale. Tot proiectul s-a bazat pe aceasta forță a grupurilor informale, și s-a dovedit ca la rândul lor tinerii clujeni este nevoie pentru o astfel de inițiativă. Mulți tineri doresc să facă ceva pentru comunitățile din care fac parte, dar nu toți sunt membri a unor ONG-uri. Prin Com`ON Cluj-Napoca putem crea acel cadru prin care și acești tineri au posibilitatea să realizeze proiecte pentru comunitate. 

Prin acest demers se va sprijini un număr de cel puțin 55 de inițiative din bugetul public alocat de Municipiul Cluj-Napoca și 5 inițiative care sunt propuse de tineri cu oportunități reduse.

Numărul inițiativelor ce pot fi înscrise în campania de strângere de fonduri din comunitate este nelimitat.

BCR va asigura sprijinul cu câte 1000 lei a primelor 10 inițiative ce reușesc sa strângă cel puțin 1000 lei la rândul lor prin platforma Bursa Binelui în perioada 7-30 septembrie 2016. Acest sprijin se va acorda pe baza ordinii cronologice în care inițiativele ating pragul de 1.000 lei strânși prin platforma.

 

Com’ON Cluj-Napoca se derulează după următorul calendar estimativ:

·         13 iunie 2016: Se lansează apelul pentru Com’ON Cluj-Napoca 2016 ?i se publica regulamentul demersului.

·          27 iunie 2016, ora 00.00: Platforma de înscriere a grupurilor de inițiativă și a inițiativelor este operațională și grupurile de inițiativă pot sa începe înscrierea proiectelor.

·          23 iulie 2016, ora 23.59: Termenul limita de înscriere a inițiativelor online.

·          23 iulie 2016, ora 16.59: Termenul limita de înscriere a inițiativelor în forma tipărită.

·         13 august 2016: Termenul limită de verificare tehnica a inițiativelor propuse și publicarea listei proiectelor care intra în procesul de vot.

·          14 august 2016, ora 00.00 – 4 septembrie 2016, ora 23.59: Perioada de derulare a mecanismului de decizie prin vot.

·         7 septembrie 2016: publicarea listei câștigătorilor finanțării din bugetul COM’ON Cluj-Napoca ’16.

·           7 septembrie – 30 septembrie: înscrierea proiectelor ce doresc sa aibă o campanie de strângere de fonduri prin platforma Bursa Binelui.

·           12 septembrie – 30 noiembrie 2016: Inițiativele sprijinite pot fi realizate în această perioadă. (Inițiativele care primesc finanțare prin mecanismul de crowdfunding vor putea fi implementate în perioada 1 octombrie – 30 noiembrie 2016.)

·          5 decembrie 2016: Termenul limită pentru depunerea rapoartelor financiare și narative pentru proiectele finanțate.

Atașăm regulamentul acestei ediții care stabilește cadrul derulării Com’On Cluj-Napoca ’16.