Inițiative
număr voturi
181
Voluntari pentru filosofia cu copiii și adolescenții
Lumi posibile. Ateliere de filosofie pentru copii și adolescenți
Cine sunteți voi, cum v-ați format?
Grupul mai mare din care facem parte, Club de filosofie cu copiii, s-a format în vara anului 2016, când Mihaela Frunză, conferențiar la Facultatea de Istorie și Filosofie, UBB, a deschis primul club de filosofie cu copiii (p4c) la sediul central al Bibliotecii Județene “Octavian Goga”. În toamna acelui an, cu ajutorul Com’ON Cluj-Napoca am deschis un al doilea club, la Filiala “Traian Brad” din Mănăștur, coordonat în prezent de Iulia Grad (lector la FSPAC) și Ariana Guga (doctor în științe politice). În anii următori echipa s-a lărgit, reușind să ofere ateliere lunare și gratuite de filosofie cu copiii în toate cele cinci filiale ale BJC. Pandemia nu ne-a prins nepregătiți: am mutat întâlnirile noastre online și am putut oferi aceste ateliere din luna martie nu doar copiilor clujeni, ci și unor copii din București, Brașov, Constanța, Bruxelles, Monza sau Dublin. În lunile de lockdown am organizat serii bilunare de ateliere la care au participat și câte 50-60 de copii. Tot în această perioadă am început să organizăm și ateliere pentru adolescenți, pornind de la teme din filosofie și cultura pop. Grupul nostru este coordonat de Persida Bec, doctorandă la Facultatea de Istorie și Filosofie (cu o teză despre filosofia cu copiii); din grup mai fac parte Livia Creț, studentă la Filosofie și coordonatoare a Clubului de filosofie, Filiala Zorilor; Iulia Medveschi, doctorandă la FSPAC, specialistă în comunicarea de brand, respectiv Mihai Frunză, elev la liceu, pasionat de cultura pop (în special de manga/anime).
Locul derulării inițiativei (locul fizic sau mențiunea „online”, eventual detalierea platformei/soluției online)
Online. Atelierele vor avea loc pe platforma Zoom, unde organizăm deja ateliere similare din luna martie 2020.
O scurtă descriere a inițiativei în limba română
Prin această inițiativă dorim să propunem 12 ateliere de filosofie cu copiii și adolescenții (în română, maghiară și engleză) care să exploreze afirmația lui G. Leibniz: “trăim în cea mai bună dintre lumile posibile”. Accentul nostru va fi pus pe termenul “lumi posibile” și va porni de la ideea că oricine dintre noi, inclusiv în timp de pandemie, poate să aleagă între diverse acțiuni - unele mai proaste, altele mai bune - și că folosind instrumentele filosofiei putem să alegem cea mai bună alternativă posibilă. Dorim să pornim de la ce am învățat împreună cu participanții Clubului de filosofie cu copiii din perioada martie-iulie 2020 și să propunem dialoguri filosofice care să ne arate că, deși suntem cu toții vulnerabili, avem resurse interioare care ne pot ajuta să depășim obstacolele și să ne simțim optimiști și încrezători în viitor. Inițiativa noastră vine ca urmare a succesului activităţilor Clubului de filosofie cu copiii în perioada carantinei, când am fost obligaţi să ne mutăm în mediul online. Feedback-ul primit din partea copiilor şi a părinţilor, entuziasmul lor, precum şi interesul mare stârnit de aceste activităţi, care au atras copii din mai multe oraşe din România, dar şi din străinătate, ne-au convins că trebuie să profităm de oportunitățile pe care le oferă mediul virtual.
Ce activități concrete doriți să realizați în cadrul inițiativei?
Membrii grupului de inițiativă împreună cu colaboratori și experți invitați vor organiza în total 12 ateliere online, câte 4 ateliere în fiecare lună a proiectului (septembrie-noiembrie), din care 3 vor fi adresate copiilor (8-12 ani) iar unul adolescenților (14+). Trei ateliere (câte unul pe lună) vor fi în maghiară; șase ateliere vor fi în română iar atelierele pentru adolescenți vor fi în engleză. Fiecare atelier va avea maxim 15 participanți, pentru a asigura implicarea tuturor. Atelierele vor avea durata de câte 1 oră. Temele atelierelor sunt legate de perioada prin care trecem și urmăresc consolidarea rezilienței și bunăstării participanților. Vom porni de la afirmația lui G. Leibniz: “trăim în cea mai bună dintre lumile posibile” și vom dezvolta 3 teme, câte una pentru fiecare lună: 1. Ce ne face să fim vulnerabili? 2. Care este super-puterea noastră? 3. Care este cea mai bună lume posibilă pentru noi?
Cărei nevoi a (membrilor) comunității clujene credeți că răspunde inițiativa voastră?
Perioada complicată prin care trecem ne provoacă pe fiecare cu întrebări care sunt în esenţa lor filosofice, iar copiii şi adolescenţii au, aşa cum ne-a dovedit şi până acum activitatea clubului, o înclinaţie naturală înspre mirarea filosofică. Pe lângă beneficiile dovedite ştiinţific ale filosofiei pentru copii (încurajarea atitudinii reflexive, gândirea critică, creativitatea, deschiderea spre dialog, toleranţa), considerăm că acest tip de activităţi pot să contribuie la o mai bună înţelegere a situaţiei cu care ne confruntăm, precum şi la o mai eficientă adaptare la contextul actual. Întrebările de la care vor porni atelierele, precum şi discuţiile şi activităţile pe care le propunem vor contribui cu siguranţă la o mai bună înțelegere a semnificaţiei unor concepte foarte relevante în contextul actual, precum vulnerabilitate, responsabilitate, autoritate, bine comun etc.
Cui doriți să vă adresați?
Copii (0-13 ani), Tineri (14-35 de ani)
Specificul grupului țintă, dacă există (Ex. artiști, studenți, pasionați de tehnologie etc.)
Atelierele noastre se adresează elevilor din școlile clujene, români și maghiari, pe două categorii de vârstă: de 8-12 ani și de 14-18 ani. O parte din acești copii și adolescenți participă la atelierele noastre de mai mult timp; pe unii i-am cunoscut la bibliotecă, pe alții doar online. Cu toții sunt tineri pasionați de lectură; unii sunt interesați de dezbateri, mulți sunt curioși, unii sunt introvertiți și aici găsesc un mediu diferit de cel cu care s-au obișnuit în alte interacțiuni (de exemplu cele de la școală sau din grupul de prieteni) în care se simt în siguranță să își exprime opiniile și să exploreze noi idei. La fiecare atelier online pot participa maxim 15 participanți/ atelier. Deoarece metodele noastre sunt interactive și non-formale mizăm mult pe participarea activă a tinerilor. Apreciem că o parte din participanți vor reveni la mai mult de un atelier, însă vor fi și participanți noi la fiecare atelier. Astfel, în total estimăm că vor participa un grup de 75-80 copii și tineri.
Cum doriți să promovați această inițiativă?
Pentru promovarea inițiativei vom folosi, în principal, pagina de facebook Club de filosofie cu copiii care are, în acest moment, 1361 de urmăritori. De asemenea, pagina de Instagram @Clubdefilosofiepentrucopiii are 103 urmăritori. Pe lângă asta, vom folosi conturile personale ale tuturor membrilor proiectului. Adică, Persida Bec (care are 1254 prieteni), Ariana Guga (302 prieteni, 68 urmăritori), Iulia Medveschi (899 prieteni), Livia Nicoleta (862 prieteni). Ne vor ajuta și colaboratorii noștri Mihaela Frunză (care are 1351 și 253 de urmăritori), Iulia Grad (851 prieteni), Liana Precup (1001 prieteni), Erzsebet Kerekes (966 prieteni). Vom posta noutăți despre proiectul nostru pe grupuri de facebook, cum ar fi: Filosofie pentru copii, Cluj Event City, Alege filosofia, CLUJ-cluburi pentru copii, Zona cărților pentru copii, Ce le citim copiilor etc.
Care credeți că va fi efectul derulării inițiativei voastre?
Din experiența desfășurată online din perioada pandemiei, părinții copiilor participanți ne-au spus că a fost cea mai memorabilă experiență online pe care au avut-o copiii lor și că i-a ajutat să treacă mai ușor peste această perioadă. Studiile arată că participarea la atelierele p4c le dezvoltă copiilor atât abilitățile cognitive, cât și stima de sine. Copiii participanți capătă încredere în ei și în ideile lor. Una din imaginile puternice diseminate încă de la începutul pandemiei a fost cea a un curcubeu desenat de copii din Italia, cu mesajul “tutto andra bene” (totul va fi bine). Credem că putem nuanța cu ajutorul metodelor p4c acest mesaj, astfel încât la finalul atelierelor noastre copiii și tinerii participanți să poată spune “totul poate fi bine pentru mine”.
Înapoi la inițiative
Inițiatori, Parteneri, Sponsori
  •  Grupul PONT
  • Primăria și Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca
  • Visit Cluj
  • Centrul Cultural Clujean
  • Federația Tinerilor din Cluj
  • Centrul de Resurse Citizen Y
  • Consiliul Județean al Elevilor Cluj
  • Uniunea Liceenilor Maghiari din județul Cluj
  • ClujHub
  • Transilvania IT Cluster
  • Casa de Cultură a Municipiului Cluj-Napoca
Ediții anterioare