Inițiative
număr voturi
122
Sesiunea de vot s-a încheiat.
Psi8imal
Generații Împreună
Locul derulării inițiativei
Propunem ca inițiativa să se desfășoare în mai multe parcuri publice din Cluj-Napoca: Parcul Central, Parcul Iulius, Parcul Feroviarilor, respectiv Parcul 14 iulie.
O scurtă descriere a inițiativei în limba română
Inițiativa noastră a pornit de la observația că există un număr important de persoane în vârstă care sunt sau se simt singure. Cum interacțiunea socială și apartenența la un grup social reprezintă o premisă majoră a sănătății mintale, dar și întrucât comunitatea clujeană are nevoie (și) de implicarea persoanelor cu experiență de viața, considerăm că este nevoie să organizăm o serie de evenimente care să răspundă acestei nevoi stringente a comunității. În acest sens, ne propunem să modificăm parțial funcțiunea unora din parcurile din principalele cartiere clujene și să dezvoltăm contextul în care oamenii de vârsta a treia pot găsi noi prieteni, noi provocări, noi activități cărora să le dedice din timpul lor.
Ce activități vor fi realizate în cadrul inițiativei?
În cadrul inițiativei, ne propunem să organizăm întâlniri în spațiul public de tipul târgurilor, cu standuri la care persoanele (în vârstă/singure) interesate vor putea să consulte și să se înscrie pentru diverse activități de petrecere a timpului (liber). La standuri se vor afla reprezentanți ai ONG-urilor locale (unde se vor putea înscrie ca voluntari), persoane dispuse să îi instruiască în folosirea tehnologiei (computer, internet, telefon), asociații care să ofere diverse cursuri (dans, gătit, fitness etc), stand pentru adopții animale și altele precum și un stand unde se vor putea înscrie pentru a fi cărți într-o „Bibliotecă vie”. Aceasta din urmă se referă la o metodă de educație non-formală, în care cărțile sunt oameni, de obicei dintr-o categorie socială discriminată. „Cărțile” intră în dialog cu cititorul și, de obicei, se sparg anumite stereotipuri și oamenii au parte de o experiență nouă de învățare, prin intermediul poveștilor, al interacțiunii directe. De asemenea, va fi organizat un stand mai mare, unde beneficiarilor proiectului li se va creiona un profil psihologic. Pe baza acestuia, vor putea intra în contact cu persoane cu pasiuni și interese comune. Într-o primă fază, noi ne vom ocupa de organizarea unor întâlniri tematice (discuții despre sport/întâlnire pentru vizionarea unui meci; seară de jocuri/boardgames; întâlnirea colecționarilor etc), cu speranța că grupurile astfel constituite vor continua să păstreze legătura. Nu în ultimul rând, cei care sunt dispuși să iasă la o întâlnire (nu neapărat romantică!) cu o persoană nouă pot participa la Speed Dating. În cadrul acestei activități, participanții au câte cinci minute la dispoziție pentru a sta de vorbă cu fiecare dintre ceilalți înscriși. După încheierea „maratonului de cunoștință”, există posibilitatea ca oamenii să decidă că doresc să se cunoască mai bine sau să-și împărtășească și alte povești/experiențe și să-și programeze o întâlnire mai lungă.
Cărei nevoi a comunității clujene credeți că răspunde proiectul vostru?
Nevoile la care acest proiect își propune să răspundă sunt punerea în mișcare (rise up) a unui important segment de populație, precum și asigurarea sănătății mintale a clujenilor. Mai precis, ne dorim să realizăm activități prin care să prevenim apariția simptomelor de depresie sau distimie și să o identificăm pentru a fi tratată. Cercetări recente arată că oamenii în vârstă devin din ce în ce mai numeroși, medicația și facilitățile medicale din prezent permițând o speranță de viață din ce în ce mai impresionantă. Totuși, sănătatea mintală a persoanelor în vârstă este una îngrijorătoare. Întrucât mulți dintre acești oameni rămân văduvi sau/și se pensionează, implicarea lor în societate, precum și șansele lor de a socializa se reduc dramatic. Astfel, s-ar putea instala singurătatea, sentimentul de inutilitate, lipsa de sens și semnificație a vieții sau chiar depresia.
Unde, către ce grupuri țintă și cum doriți să promovați această inițiativă?
Grupurile noastre țintă sunt persoanele în vârstă și (care se simt) singure, pe de o parte, și persoanele care ar dori să „adopte un bunic/o bunică”, pe de altă parte. Astfel, această inițiativă va fi promovată în primul rând online, pentru a o aduce în atenția publicului general, de unde eventualii parteneri vor putea fi selectați. În paralel, vom elabora materiale publicitare în format fizic (pliante, afișe, fluturași etc), pe care să le împărțim în cartierele clujene. În plus, ne vom adresa preoților parohi din unele zone, pentru a anunța enoriașii ce fac parte din publicul țintă chiar la slujbă (sau pentru a ne direcționa spre aceștia).
Care credeți că va fi efectul derulării inițiativei voastre?
În primul rând, ne așteptăm ca problemele cu care se confruntă persoanele în vârstă și cu suport social scăzut să fie aduse în atenția publică. Mai mult, considerăm că derularea cu succes a evenimentelor pe care le propunem va aduce crește implicarea persoanelor de vârsta a treia în viața comunității și va aduce și un plus de viață comunitară, mai mult sens și semnificație vieților acestor oameni. Ne așteptăm la un număr de 200 beneficiari direcți și 1000 beneficiari indirecți (care vor fi impactați de activitatea publicului țintă în proiecte de voluntariat, în mentorat și în interacțiunile cu aceștia).
Aveți nevoie să lărgiți grupul vostru cu noi membri pentru implementarea inițiativei?
Nu
Inițiatori, Parteneri, Sponsori
  •  Grupul PONT
  • Primăria și Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca
  • Visit Cluj
  • Cluj-Napoca 100
  • Centrul Cultural Clujean
  • Federația Tinerilor din Cluj