Inițiative
număr voturi
132
Sesiunea de vot s-a încheiat.
Create.Act.Enjoy
Zis și făcut!
Locul derulării inițiativei
un pietonal din Cluj-Napoca
O scurtă descriere a inițiativei în limba română
„Zis și făcut!” este un performance socio-cultural cu durata de o zi care se bazează pe interacțiunea directă cu publicul și pe stimularea, prin joc de roluri, a capacității de auto-analiză, de înțelegere a legăturilor logice dintre idei – date – informații, de luare a unor decizii corecte și coerente între ele și de a putea găsi rezolvări creative pentru situații tipice, dar problematice din viață. Proiectul este centrat pe promovarea gândirii critice, o temă de discuție încă de pe vremea filosofilor greci Platon și Socrate, care în zilele noastre este în strânsă legătură cu abilitatea de a gândi liber și asumat, luând în considerare pericolele create de fenomene precum „fake news”, propaganda mediatică sau presiunea socială. Performance-ul le va propune celor din public să (re)descopere plăcerea de a fi o persoană care învață activ și participativ în loc de a fi doar un destinatar pasiv al informației.
Ce activități vor fi realizate în cadrul inițiativei?
1. Realizarea repetițiilor - crearea unui context propice pentru exersarea abilităților de gândire critică 2. Informarea publicului asupra beneficiilor gândirii critice - online și offline 3. Desfășurarea performance-ului socio-cultural 4. Realizarea unui raport de feedback din partea participanților
Cărei nevoi a comunității clujene credeți că răspunde proiectul vostru?
De multe ori, materialele scrise de sociologi și antropologi fac referire la tendința oamenilor de a acționa sau de a lua decizii pe baza emoțiilor și nu pe baza unor argumente, a unei analize a faptelor, a unor judecăți de valoare. Gândirea emoțională, care e mult mai ușor de stimulat, poate genera valuri de entuziasm și coeziune de grup însă de multe ori s-a demonstrat că, în cele din urmă, creează mai multe probleme decât rezolvă. În schimb, acțiunile fundamentate pe rațiune și pe argumente verificate pot avea efecte benefice pe termen lung și pot contribui la progresul unei comunități. Pentru a putea acționa rațional și a crea impact și progres pe termen lung, comunitatea are nevoie să exerseze gândirea critică, exact ca pe un mușchi. Și ce metodă mai bună de a exersa decât prin joacă, într-un mediu sigur, controlat, unde efectele deciziilor și reacțiilor nu vor avea decât consecințe imaginare?
Unde, către ce grupuri țintă și cum doriți să promovați această inițiativă?
Grupul țintă este întreaga comunitate clujeană, căci orice persoană are nevoie de exersarea gândirii critice, indiferent de vârstă, gen, etnie, apartenență religioasă etc. Participanții la „Zis și făcut!” vor fi atrași dintre trecătorii stradali, cu ajutorul voluntarilor prezenți la eveniment, care vor distribui materiale informative (flyere, stickere cu elemente de „infotainment” – divertisment informativ). În prealabil, evenimentul va fi promovat prin rețele informale (grupuri de voluntari, colegi de breaslă, profesori de liceu) platformele de social-media (Facebook și Instagram) și cu ajutorul presei locale (prin comunicat de presă). Estimăm un număr de 100 de beneficiari direcți, pe parcursul a 5 ore de interacțiuni stradale propriu-zise cu unul sau mai mulți din cei 3 actori care vor fi cooptați în proiect.
Care credeți că va fi efectul derulării inițiativei voastre?
O înțelegere mai clară a conceptului de „gândire critică” în rândul beneficiarilor direcți și, prin diseminare, a beneficiarilor indirecți de la nivelul comunității. Asocierea dintre situații reale de viață și gândirea critică, ale cărei instrumente oferă abilitățile necesare pentru a depăși mai ușor respectivele situații sau a le găsi rezolvare.
Aveți nevoie să lărgiți grupul vostru cu noi membri pentru implementarea inițiativei?
Nu
Inițiatori, Parteneri, Sponsori
  •  Grupul PONT
  • Primăria și Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca
  • Visit Cluj
  • Cluj-Napoca 100
  • Centrul Cultural Clujean
  • Federația Tinerilor din Cluj